Exposició fotogràfica, audiovisual
i conferència de
Víctor Castelo
Un audiovisual i una conferència a càrrec
de l'autor de les fotografies, Víctor Castelo van inaugurar, divendres passat, l'exposició "Auschwitz: les restes d'un genocidi" que ens mostra una
visió actual de les restes del camp de concentració nazi d'Auschwitz.
L’obra de
Víctor Castelo “Les restes d’un genocidi” és misteriosa, crítica, provocadora i
ambigua. Es tracta d’un treball fotogràfic realitzat en un espai històric
terrible. Les restes d’edificacions reconstruides, “la porta de la mort“, les
vies de tren que condueixen als crematoris, les reixes, les torres de guaita,
són per a molts de nosaltres referents visuals tremendament influents en la
percepció d’aquest moment històric i que descriuen l’horror patit per la
humanitat en un curt periode de temps.
Aquesta
exposició aporta nous enfocaments sobre la major catàstrofe humana del segle
xx, l’holocaust jueu, a través d’un recorregut pels camps de concentració
d’Auschwitz.
Envoltats per
una llum retallada i grisa, visitant i lloc estableixen una dialèctica amb la
historia, i el seu ús.
La memòria
produeix coneixement històric, experiència emocional i elements d’identitat,
però l’actualització d’aquest passat històric avui importa sobretot com a
fenomen moral, per pensar en els excessos que pot arribar a cometre la nostra
societat. Malauradament, ahir és avui en alguns territoris, i diversos podrien
ser els itineraris d’injustícia i crueltat.
Les
fotografies de Castelo suggereixen sensibilitat pel patiment humà,
sigui quina sigui la seva ideologia i condició humana. A través de
l’absència i de la buidor hi és representada la mort i el dol. Unes imatges
que captiven i provoquen la necessitat de recolliment interior, potser de
protecció íntima. Cal rememorar
per sobreposar-se al perill de l’oblit. Espai i temps s’actualitzan per mantenir la memòria i produir un progrés
moral"
Àngel Serra
Facultat
d’Educació, Traducció i Ciències Humanes
Departament de Psicologia UVIC
Víctor Castelo nascut a Barcelona, és fotògraf des de 1990.
Fotògraf de reportatge, ha realitzat diferents treballs sobre les adoberies de Vic per al Museu de l'Art de la Pell, i la Processó dels Armats de Vic.
Col.labora amb l'ajuntament de Vic com a professor de fotografia i també com a fotògraf per al grup Nació digital realitzant tot tipus de reportatges fotogràfics d'actualitat.
Aquest acte va ser notícia a la premsa. Clica aquí per veure l'article.
L'exosició la podreu visitar a la Biblioteca Antoni Pladevall i Font de Taradell fins al 14 de març.
Horari: de dilluns a divendres de 16:00 a 20:30 i dimecres, divendres i dissabte de 10 a 13:30